Razvoj glasov

Govorni razvoj otroka delimo na (povzeto po Kolar, 2017):

  1. predjezikovno obdobje,
  2. jezikovno obdobje in
  3. učenje glasov.

V predjezikovnem obdobju otrok svoje potrebe in želje izraža z jokom, vokalizacijo, bebljanjem in naključnim posnemanjem glasov. Otrokova komunikacija je v tem obdobju nenamenska. V tej fazi otrok začne uporabljati tudi nekatere jezikovne elemente, npr. ritem, intonacijo, geste.

V jezikovno obdobje otrok vstopi s prvo izrečeno besedo. Ta se pojavi okoli 1. leta otrokove starosti. Ni nujno, da je beseda izgovorjena pravilno, pomembno pa je, da za besedo stoji namen. Navadno otrok začne uporabljati najprej samostalnike in glagole.

Učenja glasov se otrok uči že v fazi brbljanja, vendar v tej fazi dojenčki uporabljajo vse glasove (ne glede na to ali so to glasovi maternega jezika ali ne). Postopoma z izboljševanjem sluha in poslušanja, z vajo in avtomatizacijo gibov govoril, dojenček izboljšuje svojo glasovno sliko posameznih glasov in se s tem vedno bolj približuje izreki odraslih. Glasovi, ki niso avtomatizirani vsaj do 7. leta, kažejo na artikulacijske težave.

RAZVOJ GLASOV GLEDE NA OTROKOVO STAROST

(povzeto po Grobler, 1985)


Vir slike: lasten

Otroci govor in glasove usvajajo različno – nekateri prej, drugi kasneje. V času, ko se otrokov govor razvija, so možna tudi odstopanja. Tako lahko otrok npr. do 4. leta glas /r/ zamenjuje z glasom /l/ ali pa šumnike izgovarja mehčano. Izgovorjava vseh glasov naj bi bila ustrezna približno do 5. leta oz. najkasneje do vstopa v šolo. V kolikor pri vašem otroku opazite odstopanja, poiščite logopeda.

Besedilo povzeto po:

Kolar, V. (2017). Fonološki razvoj in govorna razumljivost predšolskih otrok (Diplomsko delo). Univerza v Ljubljani, Pedagoška fakulteta. Pridobljeno s http://pefprints.pef.uni-lj.si/4828/1/KOLAR.pdf

Slika povzeta po:

Grobler, M. (1985). Govorni razvoj, razvojne težave in govorne motnje. Obzornik zdravstvene nege, 19(3-4), 190-197. Pridobljeno s http://www.obzornikzdravstvenenege.si/1985.19.2.190