Pogosta vprašanja

Kaj je fonološko zavedanje?

Fonološko zavedanje zajema različne sposobnosti rimanja, prepoznavanja glasov, razstavljanja besed na zloge in glasove, združevanja zlogov in glasov v besede in manipulacije glasov (npr. dodajanje, odvzemanje, zamenjava zlogov in glasov ipd.). Dobro fonološko zavedanje predstavlja bazo za učenje branja in pisanja (Povše, 2016).

Kakšne posledice ima lahko šibko fonološko zavedanje za otroka?

Otrok, ki ima šibko fonološko zavedanje (tj. zavedanje, da so besede sestavljene iz manjših delov – zlogov in glasov) ima lahko težave pri opismenjevanju v šoli. Pri branju in pisanju so ti otroci manj uspešni, težje prepoznajo in razumejo, da so besede sestavljene iz manjših enot, težje povezujejo glasove s črkami ipd (Veščine zgodnje pismenosti in kako do otrokovega fonološkega zavedanja, 2018).

Moj otrok ne pozna črk. Je smiselno, da izvajam vaje fonološkega zavedanja?

Seveda. Fonološko zavedanje se začne še preden otrok pozna glasove. Otrok naj uživa ob pesmicah, ugankah, rimah, ploskanjem po zlogih ipd. Nudite mu čim več besednih in govornih igric. Sčasoma bo otrok postal pozoren na besede v stavku, zloge in šele nato na glasove. Več o fonoloških veščinah, si lahko preberete TUKAJ.

Literatura:

Povše, B. (2016). Razvijanje fonoloških spretnosti pri učencih s težavami na področju fonološkega zavedanja (Magistrsko delo). Univerza v Ljubljani, Pedagoška fakulteta. Pridobljeno s http://pefprints.pef.uni-lj.si/4310/1/Magistrsko_delo_kon%C4%8Dna_verzija2.pdf

Veščine zgodnje pismenosti in kako do otrokovega fonološkega zavedanja? (2018). Pridobljeno s http://www.logopedskikoticek.si/2018/03/14/vescine-zgodnje-pismenosti-in-kako-do-otrokovega-fonoloskega-zavedanja/